Zaujal nás článek M. Fendrycha s názvem Romové jsou pro nás obraz nepřítele. Celý článek si můžete přečíst zde:
http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/komentare/clanek.phtml?id=786545#utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=posli
Z článku citujeme zajímavé pasáže:
„Podle civilní kontrarozvědky sami extremisté momentálně nepředstavují reálnou hrozbu, neohrožují českou demokracii. (Ne že by nechtěli, ale je jich málo, nemají velkou sílu.) Radikalizuje se však občanstvo a zvyšuje se mezietnické napětí. Stačí poměrně málo - jedna rvačka, napadení procházejících se manželů. Tyto konflikty slouží jako „poslední kapky", po nichž následují protiromské demonstrace. ………“
„Žije u nás zhruba 200 tisíc Romů. Jsou rozseti po celé republice, přibližně jen polovina z nich v
ghettech, v sociálně vyloučených lokalitách. Celkem u nás žije přes deset milionů obyvatel. Odtud plyne, že zhruba 100 tisíc velmi chudých, neorganizovaných, nijak nepropojených Romů může stát těžko ohrozit. Stejně ho těžko může ohrozit drobná (byť úmorná, nechutná) kriminalita.
Romové slouží jako cíl, jako obraz Nepřítele. Přes ně se řeší nespokojenost se vším možným - se zdražováním, s velkými státními loupežemi, tedy s rozkrádáním státních zakázek, s trafikami poslanců atd., atd.“
„Při anticikánských demonstracích se hooligans a
neonacisté rvou s policajty. Pravým cílem je zjevně sám stát, tomu to chtějí nandat. Porvat se s Romem není žádné „hrdinství", ale mlátit policajty, to je něco, to je odpor k establishmentu, k síle státu. Romové slouží jako záminka. Oněm rváčům obvykle nikdo nic neukradl, neutrpěli škodu. Sami chtějí škodit. Nesmírně se jim hodí, že se k nim přidávají spořádaní, nespokojení občané.“
„Ve skutečnosti ale o mezietnické napětí příliš nejde. V sociálně vyloučených oblastech, v ghettech, na sídlištích, kde se kumulují rodiny bez práce a bez šance ji sehnat, nežijí ani zdaleka jenom
Romové. A drobnou kriminalitu nepáchají pouze Romové. S jistotou se dá tvrdit, že mnohem víc prostých krádeží páchají příslušníci většinové společnosti. (Bílých zlodějů je řádově víc.) Ale, jak už bylo řečeno, Romové byli vyvoleni jako obraz Nepřítele.“
„Nejde o mezietnické napětí, ale mnohem víc o sociální napětí, o napětí mezi nejchudšími, sociálně vyřazenými, a chudými, nespokojenými, ale sociálně nevyloučenými, kteří protestují proti své bídné situaci.“
„Dá se problém sociálního vyloučení řešit „razantně"? Razantně znamená rychle a rázně. Ghetta nezrušíte rychle a rázně. Pokud vůbec, tak pomalu a trpělivě. S velikou péčí o děti, které ve vyloučených lokalitách žijí.“